Les pintures

La Seu d'Ègara

Les pintures

Un dels elements més excepcionals de la Seu d'Ègara és la decoració pictòrica que cobreix els absis de les esglésies de Santa Maria i de Sant Miquel, així com el retaule mural de l’església de Sant Pere.




Pel que fa a les pintures de Santa Maria i Sant Miquel, les conclusions dels darrers informes tècnics realitzats per arqueòlegs, historiadors de l’art, restauradors i epigrafistes suggereixen una contemporaneïtat entre les pintures i el seu suport arquitectònic, de manera que les pintures haurien estat realitzades en el moment de major esplendor de la Seu episcopal d'Ègara, entre els segles VI-VII.

Sant Miquel. Pintures de la volta absidal. Detall dels apòstols
Sant Miquel. Pintures de la volta absidal. Detall dels apòstols
Alguns dels elements iconogràfics representats presenten forts punts de contacte amb la pintura de l’Orient Mediterrani (Síria, Palestina, Egipte copte), de manera que les pintures de Terrassa poden ser considerades com un testimoni únic i excepcional de la recepció de la tradició pictòrica bizantina a Orient. Donat els vincles que presenten amb els repertoris bizantins, les pintures de la Seu episcopal d'Ègara són un document fonamental per conèixer les manifestacions artístiques de la cultura cristiana del segle VI.

Santa Maria

La decoració pictòrica es localitza en tota la superfície de l’absis, que gairebé forma una cúpula sencera per la seva estructura. La decoració està organitzada en cinc registres concèntrics delimitats per 4 franges de color granatós. El motiu zenital està format per dos quadrats superposats que formen una estrella de vuit puntes, al voltant de la qual trobem motius decoratius amb plomes de paó i una gran corona de llorer. Tots dos temes tenen una arrel cristiana, estan vinculats al Triomf i Resurrecció de Crist, i apareixen en mosaics i manuscrits il·luminats de la tardoantiguitat, com el mosaic de la rotonda de Sant Jordi de Salònica o el Dioscórides de Viena, un manuscrit que es va confeccionar al segle VI (c.515).

Detall del prendiment de Crist
Detall del prendiment de Crist
Escenes de Sant Pau
Escenes de Sant Pau
Per sota d’aquesta decoració central geomètrica apareix el registre més ben conservat, amb escenes que es relacionen amb la passió de Crist. Algunes d’aquestes són visibles pels fidels des de la nau de la catedral (prendiment de Crist, negació de Sant Pere i entrega de les claus, escenes de Sant Pau) i les altres ho són només des de l’interior del propi absis (Crucifixió de Crist, mort d’Absalom). El segon registre concèntric acollia la representació de la Verge entronitzada flanquejada per apòstols i profetes.

Sant Miquel

Les pintures de Sant Miquel presenten una decoració pictòrica en dos registres. El superior acull la representació d’una teofania, és a dir, la imatge de Crist en majestat i entronitzat dins d’una màndorla sostinguda per àngels. Al nimbe de Crist es pot llegir la inscripció “Emmanuel”, que vol dir “Déu amb nosaltres”, i que subratlla la seva doble natura humana i divina. Cal pensar que el títol Emmanuel va ser utilitzat per combatre les heretgies que negaven la doble natura de Crist, com l’arrianisme, que es va estendre per la península ibèrica al segle VI.
El registre inferior de les pintures acull la representació dels dotze apòstols que realitzen una genuflexió i es porten la mà a la boca. Els apòstols estan cantant davant la revelació de la teofania de l'absis.

Pintures de la volta absidal. Detall dels apòstols.
Pintures de la volta absidal. Detall dels apòstols.
Retaule mural de Sant Pere
Retaule mural de Sant Pere

Retaule mural de Sant Pere

El retaule mural de Sant Pere va ser descobert l’any 1895 amb motiu de la gran campanya de restauració a l’església de Sant Pere. Constitueix una de les obres més excepcionals que conservem al món, sobretot per la seva concepció com a retaule exempt del mur absidal, totalment inusual en el període medieval.

El retaule cobreix la totalitat del lòbul central de l’absis i presenta pintura mural en dos registres dividits per una biga de fusta.

La part inferior és rectangular i acull la representació del Pas del Mar Roig. La part superior, de forma semicircular, presenta una decoració en primer pla d’àngels i querubins, i cinc fornícules amb sant Pere, sant Pau i el Tetramorf, els símbols dels 4 evangelistes. El retaule va ser realitzat entre els segles VII-VIII, per tant, en una etapa posterior a les pintures dels absis de Santa Maria i Sant Miquel.

Retaule mural de Sant Pere
Retaule mural de Sant Pere